Wat regel je als huisarts?

Wat hebben huisartsen nodig om patiënten door te verwijzen naar het sociaal domein?

Tijd voor een uitgebreider consult

Bij een patiënt met geldzorgen is tijd nodig om:

  • Breder uit te vragen wat er speelt bij de patiënt; 
  • Uit te leggen hoe financiële stress kan leiden tot fysieke klachten; 
  • De patiënt ervan te overtuigen dat medicijnen niet helpen en dat schuldhulpverlening nodig is om van de klacht af te komen.

Zolang de patient daarvan niet overtuigd is, heeft het doorverwijzen weinig zin. 

Zo'n gesprek kost meer dan 10 minuten. Een uitgebreider consult kan gefinancierd worden via Meer Tijd Voor de Patiënt uit het Integraal Zorgakkoord (IZA). Veel huisartsen maken daar al gebruik van. Naast de huisarts zelf kan ook de POH (GGZ) dit uitgebreidere gesprek voeren met de patiënt.

Kennis over het signaleren en bespreekbaar maken van geldzorgen

Ondanks de vertrouwensband met de huisarts geven veel patienten niet snel uit zichzelf aan dat zij financiële problemen hebben. Schaamte speelt hierbij een rol.

Dit vraagt van huisartsen dat zij signaleren dat er mogelijk niet-medische problemen spelen en dat zij dit bespreekbaar maken. De Hogeschool Utrecht heeft hiervoor onder andere een gecertificeerde e-learning ontwikkeld.

Er bestaan verschillende methoden om met de patiënt het gesprek aan te gaan. Hierbij kijk je verder dan de aandoening waarvoor zij langskomen. 

Afspraken over warm verwijzen

Na het gesprek met de patiënt is het belangrijk om de patiënt warm door te verwijzen naar schuldhulpverlening. Mensen met financiële problemen hebben vaak last van schaamte. Door de stress neemt ook hun doenvermogen af. Wanneer de huisarts alleen de naam en het adres van een instantie geeft waar ze verder geholpen kunnen worden, is de kans groot dat zij afhaken. 

Wat houdt een warme doorverwijzing in?

  1. De huisarts zorgt ervoor dat de patiënt in contact komt met een partij die de sociale kaart van de gemeente kent óf met een partij die direct ondersteuning kan bieden bij de financiële problemen. 
  2. De huisarts belt of mailt de andere partij, met toestemming van de patiënt. De huisarts  vraagt of de partij contact wil opnemen met de patiënt en wil terugkoppelen of de patiënt langs is geweest en de financiële problemen zijn opgepakt. Doorverwijzen kan ook via een online portaal zoals ZorgDomein. Het merendeel van de huisartsen maakt al gebruik van ZorgDomein om patiënten door te verwijzen binnen de medische wereld. 
Schematische weergave van de mogelijkheden van warm doorverwijzen naar schuldhulpverlening: via een partij die in de praktijk zit of via een vaste contactpersoon buiten de praktijk
Beeld: ©Toezicht Sociaal Domein

Hoe geef je het warm doorverwijzen in de praktijk vorm?

Dat gebeurt altijd in afstemming met de gemeente. Er zijn grofweg twee opties:

  1. De huisarts verwijst warm door naar een andere partij die in de praktijk zit. Enkele voorbeelden:

  1. De huisarts verwijst warm door naar een vaste contactpersoon buiten de praktijk. Enkele voorbeelden:

Structurele aandacht binnen de praktijk

Binnen de huisartsenpraktijk is structurele aandacht nodig voor het signaleren en bespreekbaar maken van geldzorgen en het doorverwijzen naar schuldhulpverlening. In alle drukte is het risico namelijk groot om terug te vallen op oude gewoonten. Het volgen van een korte cursus is vaak niet voldoende. Zie ook: Samenwerking rond financiële problemen bij patiënten in de huisartsenpraktijk. Geleerde lessen uit de aanpak in Arnhem.

Het volgen van een korte cursus is vaak niet voldoende.

Wat kan helpen om dit onderwerp structureel in te bedden in de huisartsenpraktijk? 

  • Agendeer het onderwerp regelmatig in het werkoverleg binnen de huisartsenpraktijk;
  • Stel het aan de orde bij casusbesprekingen;
  • Organiseer intervisiebijeenkomsten waarbij casussen worden besproken.
  • Voer periodiek overleg met de gemeente.

Het voornaamste doel van het overleg met de gemeente is niet het bespreken van casussen, maar om op overkoepelend niveau na te gaan of de samenwerking goed loopt of dat aanpassingen nodig zijn. Het kan ook eventuele onduidelijkheden wegnemen en leiden tot een beter begrip voor elkaar en zo tot een betere verstandhouding. Een periodiek overleg hoeft niet veel tijd te kosten. Bij Waar is Wally gebeurt het eens in het kwartaal.

Voorbeeld van huisartsen die regelmatig overleg hebben met de gemeente: