Na een onderzoek verwijst Veilig Thuis het gezin naar het lokale netwerk. Een goede inhoudelijke overdracht is noodzakelijk om de veiligheid te waarborgen en jeugdigen en/of volwassenen goed toe te leiden naar hulp en ondersteuning.
Verwachtingen van TSD
Veilig Thuis draagt de verantwoordelijkheid pas over als ze heeft vastgesteld dat het lokale netwerk de hulp voor het gezin overneemt.
De mogelijkheid van een gezamenlijke bespreking tussen Veilig Thuis en het lokale netwerk. Het lokale netwerk moet kunnen afstemmen met Veilig Thuis als dit nodig is.
Informatieoverdracht vindt plaats volgens de regionale samenwerkingsafspraken met een warme en een schriftelijke overdracht. Het lokale netwerk heeft zo voldoende informatie (inclusief veiligheidsvoorwaarden) voor passende hulp.
Een vertaling van de samenwerkingsafspraken tussen Veilig Thuis en de gemeenten op uitvoerend niveau in de vorm van een schriftelijke handreiking. Deze praktische uitleg van de samenwerkingsafspraken ondersteunt de medewerkers van het lokale netwerk en Veilig Thuis in hoe de samenwerkingsafspraken in de praktijk te brengen.
Veilig Thuis betrekt het wijkteam vanaf de start bij het onderzoek en samen leggen ze het eerste huisbezoek af aan het gezin. Zo is voor gezinsleden sprake van een soepele overdracht en wordt hulp snel opgestart indien vrijwillige hulp mogelijk is.
‘De overgang van Veilig Thuis naar de gezinscoaches van het wijkteam is goed en gemakkelijk verlopen. Dit vond ik prettig’.
Een goede positionering van de vrijwillige hulp tijdens de warme overdracht met gezinsleden van Veilig Thuis naar het wijkteam. Dit betekent dat Veilig Thuis en het wijkteam samen met volwassenen en jeugdigen in een gesprek de plaats en rol van het wijkteam duidelijk uitleggen, met name over dat de hulp wel vrijwillig is maar niet vrijblijvend. En dat afspraken gemaakt worden over de hulp.
‘Hulp accepteren is voor mij heel moeilijk, maar door langer en beter uitleggen kon ik het accepteren’.
Een vaste contactpersoon bij Veilig Thuis zorgt dat medewerkers van het wijkteam snel kunnen overleggen met Veilig Thuis en dat gezinsleden weten wie zij kunnen benaderen.
‘Wij hebben een vaste contactpersoon. Dit is fijn voor een goed contact en overleg met elkaar. Dat hij ons als gezin nu kent is echt een pluspunt’.
Na onderzoek deelt Veilig Thuis de veiligheidsvoorwaarden niet altijd met betrokken instanties volgens het Handelingsprotocol Veilig Thuis 2019. Denk daarbij aan school, huisarts en jeugdgezondheidsinstanties. Hierdoor kennen niet alle direct betrokkenen de veiligheidsrisico’s en –afspraken en weten zij niet bij wie ze nieuwe signalen kunnen melden. Lees meer over de mogelijkheden bij informatie-uitwisseling.
Niet iedere professional weet precies hoe de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden tijdens overdracht verdeeld zijn tussen Veilig Thuis en het wijkteam. Hierdoor is niet in elke gemeente duidelijk wie wat doet en wat men van elkaar kan verwachten.
‘De overgang van Veilig Thuis naar het wijkteam verliep met horten en stoten. Veilig Thuis kwam er soms weer bij en ik weet niet precies waarom’.
De samenwerkingsafspraken tussen Veilig Thuis en de gemeenten worden niet in iedere gemeente structureel nageleefd. Denk hierbij aan het opstellen van een veiligheidsplan en een warme overdracht.
‘De overdracht vond op papier plaats. Het zou fijner geweest zijn als die eerste contactpersonen langer waren gebleven en ook een mondelinge overdracht hadden gedaan’.
In de praktijk vindt vaker een mondelinge overdracht plaats, zonder schriftelijke opvolging. De schriftelijke overdracht van gezinnen is niet altijd compleet of blijkt niet uit het dossier. Door gebrek aan schriftelijke overdracht kan alleen mondeling gegeven informatie snel vervliegen. Ook is het zo voor het wijkteam moeilijker om later informatie over te dragen als deze niet is vastgelegd aan zorgaanbieders die hulp gaan starten.