Wijkagent
Deze tijdlijn brengt het belang van informatie-uitwisseling in het sociaal domein in beeld. Vanuit het perspectief van de wijkagent worden herkenbare afwegingen belicht.
Wijkagent Clemens Steenbergen
-
December 2016
-
De wijkagent krijgt een melding van buurtbewoners over herhaaldelijke geluidsoverlast door een schreeuwende vrouw en huilende kinderen. Hij gaat samen met een collega meteen naar het adres en treft Dorien en haar twee kinderen aan. Dorien vertelt de wijkagent dat de kinderen veel lawaai maakten, omdat ze niet wilden luisteren. Ze zijn net verhuisd en de kinderen zijn een beetje van slag. De kinderen ogen verzorgd en zijn op dat moment rustig. De wijkagent vraagt of Dorien hulp nodig heeft. Ze geeft aan dat dat niet nodig is.
Dilemma
Kun je als professional in deze situatie je oordeel baseren op meer dan alleen de informatie van de moeder?
Lees de toechting hieronder.
-
In deze situatie heeft de wijkagent geen weet van eerdere gebeurtenissen. Hij zou kunnen achterhalen of er in de vorige gemeente een wijkagent betrokken was. In deze casus is dat niet het geval. Hij kent alleen de informatie van de buurtbewoners, de situatie ter plaatse en het verhaal van Dorien. De wijkagent had waarschijnlijk anders gehandeld als hij de voorgeschiedenis zou hebben gekend. Dan had hij daarover kunnen praten met de moeder en met toestemming contact kunnen zoeken met andere hulpverleners. Ook had hij een melding kunnen doen bij Veilig Thuis vanwege de herhaaldelijke signalen van onveiligheid voor de kinderen. Veilig Thuis kan vervolgens informatie opvragen bij betrokken partijen in de vorige en de huidige gemeente en een inschatting maken van hun veiligheid.
Relevante links
-
-
Januari 2017
-
Later die week krijgt de wijkagent weer melding van geluidsoverlast en gaat nogmaals langs bij Dorien. Hij treft de kinderen alleen thuis aan. Dorien komt na een paar minuten aangelopen. Ze was even naar de supermarkt. De wijkagent heeft een goed gesprek met haar. Ze geeft aan dat zij en haar kinderen een moeilijke periode hebben meegemaakt. Ze vindt het lastig om haar draai te vinden in de nieuwe woonomgeving. De kinderen zijn ook nog steeds onrustig. De wijkagent stelt voor haar in contact te brengen met het wijkteam. Misschien kunnen zij Dorien ondersteunen in de opvoedsituatie. Dorien geeft aan dat dat niet nodig is; ze redt het alleen wel. Ze heeft geen goede ervaringen met het wijkteam uit haar vorige gemeente. De wijkagent belt het wijkteam, hij vertrouwt de situatie niet helemaal. De meldingen van geluidsoverlast en de jonge kinderen die alleen thuis zijn, kunnen erop wijzen dat Dorien gebaat is bij de ondersteuning.
Dilemma
Kan een wijkagent met zorgen contact opnemen met het wijkteam als de ouders daarvoor geen toestemming geven?
Lees de toelichting hieronder.
-
Het kan lastige situaties opleveren als ouders hulp weigeren en je er als professional niet gerust op bent dat het goed gaat. De wijkagent ziet niet meteen signalen van kindermishandeling, maar hij maakt zich toch zorgen. Hij denkt dat ondersteuning in het gezin nodig is. Toch is het niet de juiste route om contact op te nemen met het wijkteam als de moeder daarvoor geen toestemming geeft. De hulp die het wijkteam biedt, is meestal vrijwillig. Als het wijkteam contact zou opnemen met Dorien zal zij dit zeer waarschijnlijk afhouden. Daarnaast zou informatie op een onjuiste manier zijn gedeeld.
De wijkagent kan wel direct contact opnemen met Veilig Thuis. Dit vanwege de specifieke positie van de politie ten opzichte van betrokkenen bij huiselijk geweld of kindermishandeling. De Wet verplichte meldcode geldt daarom niet voor de politie. Er zijn binnen de Politiewet twee richtlijnen voor samenwerking tussen Politie, Veilig Thuis en het Openbaar Ministerie. Veilig Thuis kan dan inschatten welke hulp nodig is en deze ook niet vrijwillig/zonder toestemming inzetten.
Relevante links
-