Samenvatting in makkelijke taal
Toezicht Sociaal Domein (TSD) deed onderzoek naar hoe organisaties omgaan met mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Het gaat over mensen die in Nederland naar school zijn gegaan (NT1'ers).
Belangrijk
Mensen die moeite hebben met lezen en schrijven moeten kunnen meedoen. Gemeenten, maar bijvoorbeeld ook huisartsen en het UWV, vinden het belangrijk om mensen hiervoor te ondersteunen.
Wat gaat goed?
Organisaties willen graag mensen helpen. Zij willen bijvoorbeeld dat het makkelijk is om contact met hen op te nemen. Of om formulieren in te vullen.
Wat moet beter?
Maar hoewel er goede dingen gebeuren, blijft het lastig om mensen goed te ondersteunen. Dat komt ook doordat organisaties soms weinig personeel hebben. Of weinig geld. Organisaties kijken daardoor te vaak naar wat zij zelf nodig hebben. En minder naar wat mensen helpt.
School en taalles
Mensen kunnen extra taalles krijgen. Alleen volgen mensen die in Nederland zijn geboren deze lessen vaak niet. Scholen vinden het moeilijk om mensen te vinden die taalles nodig hebben.
Andere organisaties
Het is belangrijk dat mensen dingen zelf kunnen regelen. Bijvoorbeeld via hun gemeente, huisarts, apotheek of het UWV. Maar brieven, formulieren en websites zijn vaak moeilijk. Mensen hebben behoefte aan begrijpelijke taal.
UWV
Het UWV verbetert zijn website en brieven. Zodat de taal makkelijker is. Ook volgen de medewerkers les over hoe je begrijpelijker schrijft en spreekt. Toch willen medewerkers nog meer verbeteren. Zij vinden dat contact met het UWV nog makkelijker moet worden.