Thema Informatie delen
Informatie delen is een voorwaarde voor passende hulp en ondersteuning. Het zorgt dat iedere professional een totaalbeeld heeft van de (veiligheids-)situatie van het gezin. Daarnaast voorkomt het dat professionals vragen opnieuw moeten stellen, dezelfde informatie ophalen en dat gezinsleden vaker hun verhaal moeten vertellen.
Voor het delen van persoonsgevoelige informatie is toestemming van de volwassene en jeugdige nodig. Het uitgangspunt is dat informatie gedeeld wordt met toestemming van gezinsleden, maar het is onder andere in situaties van onveiligheid ook mogelijk zonder toestemming.
Verwachtingen van TSD
- Professionals dragen met toestemming van de jeugdige of volwassene relevante informatie zo snel mogelijk over aan andere betrokken partijen.
- Als dit nodig is voor de veiligheid, wordt informatie gedeeld.
Wat gaat goed?
-
Goede voorbeelden uit de praktijk
-
Gezamenlijke overleggen tussen professionals, gezinsleden en hun sociaal netwerk. De betrokkenen hebben dezelfde actuele informatie die met elkaar is afgestemd. Het gezinslid weet welke informatie wordt overgedragen en kan reageren op de inhoud.
‘Ik hoef niet steeds hetzelfde verhaal te vertellen en dat vind ik fijn’.
-
Een digitaal platform met daarop overzichtelijk de beschikbare informatie per gezin. Na toestemming van het gezin/gezinslid, heeft iedere betrokkene toegang tot het digitale dossier met actuele en geselecteerde informatie. Het gezin heeft zicht op wie, welke informatie kan bekijken. Professionals kunnen informatie toevoegen aan het dossier. Iedere betrokkene heeft hiermee actuele informatie beschikbaar.
‘Ik vind dat hulpverleners goed samenwerken. Zij nemen contact met elkaar op en laten mij weten wat ze met elkaar hebben besproken’.
-
Een toestemmingsverklaring waarin voor het gezin specifiek en duidelijk de afspraken staan over welke informatie gedeeld wordt tussen professionals. Professionals overleggen welke informatie nodig is en leggen dit vast. Op het formulier staat bij wie, welke informatie wordt opgevraagd.
’Ik heb een toestemmingsformulier getekend, maar de gezinscoach laat altijd weten welke informatie ze met wie heeft gedeeld’.
-
Een applicatie/digitaal hulpmiddel voor de communicatie tussen het gezin, sociale netwerk en de betrokken hulpverleners. De app maakt laagdrempelige en snelle communicatie mogelijk tussen betrokken partijen.
‘Het onlinesysteem werkt heel goed in de communicatie. Wij hebben als onderdeel van het sociale netwerk een eigen ingang’.
-
‘Handle with Care’ is een samenwerking tussen politie, scholen en leerplicht. Daarmee wordt zorgvuldig en snel informatie gedeeld met school over dat een leerling thuis een ernstig geweldsincident meemaakte. De school kan dan de volgende ochtend passende opvang bieden.
-
Het wijkteam brengt de achterliggende problemen in kaart over alle leefgebieden en de mate van zelfredzaamheid en maakt hiervan een onderzoeksverslag. Deze informatie wordt gedeeld met de betrokken zorgaanbieders.
‘Ieder gezinslid maakt deel uit van het ‘krachtplan’ op het gebied van veiligheid, wonen, financiën, etc. Dit wordt iedere week weer besproken’.
-
Wat kan beter?
-
Verbeterpunten uit de praktijk
-
Professionals delen sinds de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) vaker niet de noodzakelijke informatie. Zelfs als het wel mag of nodig is voor de veiligheid.
De Privacy App Jeugd is een praktisch hulpmiddel voor kinderen, jongeren, ouders, opvoeders, professionals en bestuurders. In de app staat algemene informatie over privacy in de jeugdhulp en jeugdbescherming en geeft onder meer aan welke gegevens wel of niet wettelijk gedeeld mogen worden.
-
De mate van informatie delen tijdens het hulpverleningsproces wisselt in de praktijk sterk. Hierdoor bestaat het risico dat professionals in het verloop van het proces een beperkt beeld hebben van de informatie die bekend is in het netwerk en de (veiligheids)situatie in een gezin.
-
Het netwerk wordt deels en selectief betrokken en het is niet altijd inzichtelijk waar die informatieselectie op gebaseerd is. Deel bijvoorbeeld ook relevante informatie met hulpverleners en het sociaal netwerk die niet bij een gezamenlijk overleg aanwezig waren, maar wel een rol spelen in de hulp aan een gezin. Dit zorgt voor het waarborgen van veiligheid voor de gezinsleden en voor samenhang in de hulp.
‘Ik zou graag op de hoogte blijven van wat er speelt. Mijn ex wist vaak meer dan ik. Ik vind dat hulpverleners beter kunnen communiceren.
-
Informatie wordt niet altijd gedeeld met partijen die standaard bij een gezin betrokken zijn, zoals een huisarts, school of de (jeugd)gezondheidszorg. Maar ook niet met andere partijen die voor het gezin een belangrijke rol spelen, zoals het consultatiebureau of de schuldhulpverlening.
‘Wat ik prettig vind is dat de gezinscoach ons bij alles betrekt. Wij staan bijvoorbeeld in de cc bij mailtjes. Zo blijf ik op de hoogte’.
Om professionals en bestuurders meer inzicht te geven in de mogelijkheden van het delen van informatie heeft TSD samen met de Autoriteit Persoonsgegevens in 2018 een instrument ontwikkeld: Informatie delen in het sociaal domein. Dit instrument maakt duidelijk met welke dilemma’s professionals onder andere worden geconfronteerd en hoe zij daarmee kunnen omgaan. Daarnaast bevat het instrument verwijzingen naar onder andere convenanten en juridische richtlijnen over het delen van informatie.
-
De werkwijze rond informatie delen en hiervoor gemaakte gezamenlijke afspraken zijn niet altijd vastgelegd. In de praktijk ontbreekt het te vaak aan inzicht in en afspraken over welke informatie wel en niet gedeeld wordt tussen de betrokken professionals.
‘Ik weet niet wat er achter de schermen allemaal wordt besproken over ons gezin’.
-